yeni herdiyeni

Yoga

Yoga, salah satu aktivitas olahraga yang saya lakukan saat ini selain naik sepeda keliling Kahuripan..🙂. “Kan kata orang Yoga haram..?? begitu komentar salah seorang temen saat tahu saya melakukan Yoga.  Spontan saja saya jawab, “Iya haram kalau sambil buka baju… ups.. ? ” hehee…

Berawal dari coba-coba, akhirnya saya menyenangi yoga. Konon, Yoga berasal dari kebudayaan India kuno sejak 3000 SM lalu. Yoga atau yuj dalam bahasa sansekerta kuno berarti union (penyatuan). Penyatuan antara atman dan brahman (yang maha kuasa).  Mungkin istilah ini yang membuat sebagian orang mengganggap Yoga  adalah bagian dari kegiatan ritual Hindu…hmmm saya jadi semakin penasaran apa siy yang dilakukan Yoga…??

Saya mulai pelajari Yoga dari jenisnya. Menurut buku yang saya baca, terdapat sembilan bentuk aliran yoga yaitu: Jnana yoga, karma yoga, bhakti yoga, yantra yoga, tantra yoga, mantra yoga, kundailini yoga, hatha yoga, dan raja yoga. Lho kok ndak ada Power Yoga yah… padahal di CF ada klas Power Yoga.. hmmm perlu ditanya nih sama instruktur, aliran mana itu heheh… Dua hari yang lalu saya mencoba kelas Power Yoga… ugh ternyata gerakannya dah kayak Shaolin hehehhe cepet banget…. walhasil capeknya minta ampun. Kayaknya kalo sering latihan Power Yoga bisa gantiin Jackie Chan main film hehehe…

Hatta Yoga, gerakan yoga yang ini yang saya suka..🙂. Selain gerakkan yang tidak terlalu cepat, hatta yoga bisa melatih saya untuk berkonsentrasi. Maklum lagi butuh konsentrasi buat lulus ..😉.  Hatha adalah gabungan dua kata yaitu ha dan tha yang artinya adalah matahari dan bukan. Hatha yoga fokus pada teknik asana (postur), pranayama (olah napas), bandha (kuncian), mudra (gestur), serta relaksasi yang mendalam. Tujuan hatha ini adalah menjaga keseimbangan alarm tubuh dengan mempraktikkan kelima prinsip yoga. Prinsip-prinsip tersebut adalah berlatih dengan teratur, bernapas dalam, pola makan yang seimbang, beristirahat cukup, berpikir positif, dan meditasi.

Ada dua keterampilan yang dipelajari dari Yoga yaitu gerak dan diam. Disiplin gerak bermanfaat menguatkan fisik, menghilangkan kekakuan sendi dan otot, serta mengontrol kesehatan saraf dan kelenjar tubuh, membantu keseimbangan energi dan kenyamanan tubuh untuk kehidupan sehari-hari, bahkan penting untuk peremajaan sel-sel tubuh. Konon , tak jarang praktisi yoga tampak lebih muda dari usia sesungguhnya… ehem,… kalau saya memang masih muda loh …😉. Sedangkan disiplin diam yoga memberikan rileksasi, ketenangan, konsentrasi, kejernihan pikiran, keceriaan, rasa percaya diri, dan berkembangnya intuisi.

Jadi dari informasi tersebut, saya berkesimpulan bahwa Yoga bukan kegiatan ritual keagamaan. Tapi lebih kepada mempelajari teknik disiplin gerak dan diam. Bahkan keterampilan ini bukan tidak mungkin sangat bisa membantu kita untuk melakukan kegiatan sehari-hari bahkan dalam melakukan kegiatan ibadah. Sholat misalnya, dibutuhkan keterampilan gerak dan diam. Dalam hal ini, saya tidak bermaksud untuk menyamakan yoga dengan sholat. Dalam melakukan sholat, diperlukan gerakan yang tu’maninah seperti pada saat ruku. Pada saat ruku kita harus membengkokan tulang belakang, meluruskannya dan merenggangkan antara tulang dan otot punggung. Yoga dapat membantu menghilangkan kekakuan sendi dan otot. Disiplin diam, keterampilan ini membantu untuk melakukan sholat dengan tenang, konsentrasi dan menjernihkan pikiran ketika kita menghadap Allah. Memahami bacaan sholat tentunya semakin membuat ibadah sholat menjadi lebih baik..🙂.

Ada sebuah referensi menarik yang saya baca dari sebuah artikel yang berjudul Islam and Yoga, berikut kutipannya:

Salât and âsanas.
One of the most obvious correspondences between Islam and hatha yoga is the resemblance of salât to the physical exercises of yoga âsanas. An Indian Muslim author, Ashraf F. Nizami, noted this in his book Namaz, the Yoga of Islam (Bombay: D.B. Taraporevala, 1977). The root meaning of the word salât is ‘to bend the lower back’, as in hatha yoga; the Persians translated this concept with the word namâz, from a verbal root meaning ‘to bow’, etymologically related to the Sanskrit word namaste. The thousands of postures and variations known to hatha yoga can be classified into a few basic types, including standing postures, spinal stretches, inverted postures, seated postures, and spinal twists. The genius of Islamic salât is to incorporate all of these in rudimentary form into a compact, flowing sequence, ensuring a thorough, all-round course of exercises for good health that is easy for everyone to practice.

Standing. The Mountain Pose (TâDâsana) is the foundation for all standing âsanas. One always begins from this and returns to it at the completion of the standing sequence. In this it very closely resembles not only the standing posture of qiyâm in salât, but also the “Return to Mountain” of T‘ai Chi Ch‘uan. Standing in Mountain Pose or qiyâm is a quiescent exercise for the whole body: feet, legs, and spine working together. With one’s feet planted squarely on Earth and one’s head reaching toward Heaven, this pose is of the finest metaphysical significance to the sacredness of the human state, for verticality is the essence of religion.

Spinal stretching. As the yogis say, one is as young as one’s spine. Hatha yoga concentrates much careful attention on deep, thorough stretches of the spine, bringing the head forward to rest on the knees. Since all the nerves of the body are channeled from the spinal cord out between the vertebrae, a healthy spine is of central importance for the well-being of the whole human body and mind. It takes much patient, persistent practice to make and keep the spine ideally flexible, and only the most dedicated yogis succeed in this. Since Islam is a path for everyone, the Islamic spinal stretch is kept easy and within everyone’s reach: the bowing position called rukû‘ only requires that you bend forward enough to place your hands on your knees. Nonetheless, even this minimal stretch helps keep the spine in good condition.

Inverted poses. The heart does its best to circulate blood all through the veins and arteries, but it’s a demanding job, and exercise is needed to help the circulation go at maximum efficiency. In particular, raising fresh blood to the brain through the carotid artery, and lifting it from the feet back up to the heart, is always going against the pull of gravity. This is why two of the most important and beneficial âsanas are the Shoulderstand (sarvangâsana, the ‘whole body pose’) and the Headstand (sirSâsana). Islamic prayer has taken the most essential aspect of these inverted poses: lowering the head below the heart. The position called sujûd is easy for everyone to accomplish and helps to bathe the brain in fresh oxygenated blood to keep it healthy and alert.

Seated postures. The word âsana means ‘seat’ and the basic postures for meditation are seated ones, especially the Lotus. The Diamond Pose (vajrâsana) is practically identical with the seated position of salât called jalsah. This has, of course, not escaped the notice of both yogis and Muslims in India. Nizami writes: “This is a HARDY POSE or is like VAJRASANA.” Swami Sivananda in his book Yoga Asanas writes: “This Asana resembles more or less the Nimaz pose in which the Muslims sit for prayer.” Furthermore, both vajrâsana and jalsah are the same as the zazen posture of Japan. Having practiced a little yoga when young, it became easier for me to sit on the floor in mosques for long stretches of time. In turn, accustomed to this in Islam over the years, it was then much easier to learn seated yoga postures like the Lotus, since my leg and hip joints were accustomed to the floor.

When sitting in the Lotus, a yoga mudra that accompanies meditation is made by forming the index finger and thumb into a circle. The Islamic mudra, made while sitting in jalsah, is to extend the index finger in a straight line (to attest to the Oneness of God)

Spinal twists. A session of yoga practice normally concludes, just before final relaxation, with a thorough twist of the whole spine (ardha matsyendrâsana) to the right and to the left. It helps to even out the spine from the other poses it has done and keep everything balanced. In much the same way, salât concludes with the prayer of peace (salâm) said while turning the head to the right and then to the left. This works only the cervical and maybe a few of the thoracic vertebrae, but it is useful for keeping the neck flexible and is consistent with the pattern in salât of presenting reduced versions of the yoga âsanas.

Setelah membaca artikel ini, apakah anda masih ragu dengan Yoga..??

Semoga bermanfaat..🙂

11 thoughts on “Yoga

  1. Saya setuju dengan “Non Yang masih usia muda”, Sekeder melengkapi MFnya Fatwa MUI ada 2 Lho..
    1)Yoga yang mengandung unsur peribadatan yang tidak dianjurkan dlm Islam (Dilarang). 2)Yoga yang murni untuk pernafasan dan kesehatan jelas diperbolehkan. Jadi..punteun saya mengutip “Spirit” salah satu partai, YOGA point 2..”LANJUTKAN..!”

  2. Eh.. ada pa Deden…🙂
    Pa, ga usah pake punteun kali, karena selain Yoganya, saya juga setuju “Lanjutkan !!..” hehehe…..
    (mulai deh kampanye… :p)

  3. Pingback: yoga hatha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s